3 criteria om een getrouwheidsprogramma aan te toetsen.

Volgens Julian Diaz (blogger op http://insights.principadata.com/three-things-successful-loyalty-programs-are-doing-right) zijn er 3 succesfactoren die een getrouwheidsprogramma bepalen.

  1. Een getrouwheidsprogramma verzamelt klantendata en zet die ook in.

‘Inzichten komende van verzamelde klantendata zetten je in pole positie om programma’s uit te bouwen die relevant zijn voor je klanten. Een analyse van deze data maakt segmentatie en voordelenmanagement mogelijk, zodat je merk (aanbod) relevant wordt voor je klanten.’

StatusRapport UiTPAS Algemeen v 3 9 15

UiTPAS heeft een groeiperiode nodig gehad om data te verzamelen, maar komt stilaan in de lagere school-leeftijd. We staan dus al ergens (we beschikken over de participatiegegevens van +33.000 pashouders over verschillende aanbieders heen), maar er is nog veel groeipotentieel. Momenteel zijn we testen aan het uitvoeren met onze segmentatiemachine, waarbij er een voordeel wordt aangeboden aan een afgelijnd segment van pashouders. Geen tapijtbombardement, maar een doelgericht snapshot. Des te meer data we samen kunnen genereren, des te gedetailleerder en dus relevanter we de aanbiedingen naar de leden van de UiTPASfamilie kunnen doen.

  1. Een getrouwheidsprogramma connecteert op emotioneel niveau.

‘Forrester Research stelde vast dat programma’s die louter gebaseerd zijn op puntjes sparen en korting geven een kans missen om nog meer te connecteren met hun klanten. Eén van de manieren om connectie te maken op emotioneel gebied is om sociale initiatieven te incorporeren in het programma.’

Expo Er op UiT

De kern van UiTPAS is het kansentarief voor mensen in armoede. Zonder deze basis geen UiTPAS. De aanbieders die de UiTPASstempel dragen, zeggen dus expliciet dat ze meewerken aan een wereld waarin mensen die in armoede leven geen (financiële) drempel hoeven te ervaren in hun vrijetijdsbesteding bij hen.

  1. Een getrouwheidsprogramma evolueert en innoveert.

‘Volgens onderzoek van Forrester Research zijn organisaties met een vastgebetonneerde getrouwheidsaanpak gedoemd om ten onder te gaan. Zij raden aan om een blik te werpen op de data die gegenereerd wordt en die te gebruiken om de marketingstrategie aan te sturen. ‘

Bij UiTPAS hebben we ondertussen geleerd wat de kritische momenten zijn waarop je mensen moet aanspreken om een voordeel om te ruilen en hoeveel UiTpunten iets mag ‘kosten’ om het meeste kans te maken om omgeruild te worden. Het veranderde onze kijk op punten geven en voordelen ruilen. Deze vergaarde kennis kan ten dienste staan van jouw marketing- en communicatiestrategie om bestaande klanten te belonen of nieuw publiek aan te boren.

Wil je een voorbeeld van een succesvol omruilvoordeel? Lees hier verder.

 

Advertenties